14. sep. 2014

Lest.

Scroll down for English summary.

Siden vi var på bilferie i sommer, så ble det noe mindre ligging i hengekøyen og lesing enn normalt. Men litt  ble det. Bl.a. denne: 'The Elegance of the Hedgehog' av Muriel Barbery.


Kort fortalt handler den om en concierge i en litt fin leiegård i Paris, som egentlig er både svært kulturelt bevisst og belest og oppegående, men som, holder dette  hemmelig ved å late som hun er slik som de rundt henne forventer at en concierge skal være.  Historien fortelles gjennom henne og dagboknotatene til en 12 årig pike som bor i leiegården, og som planlegger selvmord. Det er en litt pussig bok, med masse referanser til kunst og filosofi og japansk film. Den fikk meg til å grunne på hvordan vi som mennesker kan være så forutinntatte, men også på hvordan vi bevisst eller ubevisst går inn i forskjellige roller i livet vårt.

De to andre bøkene jeg leste var 'Abish, daughter of God' og 'Abish, Mother of Faith' av K.C.Grant.
Jeg hadde  'Abish, Mother of faith' liggende på nattbordet i to år før jeg leste den. Jeg kjøpte den litt sånn på impuls da jeg var i USA, men da jeg skulle begynne å lese, så forsto jeg at den var oppfølgeren til 'Daughter of God' - og da måtte jeg jo skaffe meg den først. Og så ble det aldri noe med meg, før jeg fant ut at jeg jo kunne laste ned e-versjonen til ipaden. 




Disse to romanene følger en av de få navngitte kvinnene i Mormons Bok, fra barndommen hennes som privilegert datter av en lamanittisk høyprest,  til trofast, godt voksen mor til en av de 2000 unge krigerne i Helamans hær. 

Forfatteren har gjort hjemmeleksen sin, så selv om dette er fiksjon, har hun anstrengt seg for å gi et realistisk bilde av hverdagen til mennesker som levde på det amerikanske kontinent for litt over 2000 år siden. 

Rammen til historien kjenner jeg jo godt fra Mormons Bok , men jeg må innrømme at det hele ble veldig levende og rørende for meg, på en måte jeg ikke har opplevd før. 


Anbefales herved. :-)

PS.Helt til slutt: En annen bok jeg vender tilbake til stadig vekk i år, er 'The Continuous Atonement', av Brad Wilcox. Dette videoopptaket av et foredrag Brad Wilcox holdt for en tid tilbake gir en slags kortversjon av boken. Selve foredraget begynner på 1:35. Dobbelanbefales.


English summary 

Since we spent most of the summer in the car, there was less hammock time and much less reading than usual. But I did read a little. Follow the links above, to more information on this summer's reading list. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails